poniedziałek, 6 kwietnia 2020

Kocyk z matematyczną zagadką

Najbardziej harmonijny schemat kocyka 


Dzisiajszy kocyk pokazuję ze szczególną dumą, ponieważ powstał dzięki mojej własnej pomysłowości. Zrobiłam go według pewnego bardzo istotnego wzoru, i ciekawa jestem, czy łatwo jest odgadnąć jakiego :) 
Wszystkie szczegóły oczywiście zdradzę, i to obficie, ale dopiero za tydzień :) 
Możecie śmiało zgadywać w komentarzach, a dla osoby, która się domyśli jako pierwsza przewidziana jest nagroda w postaci wzrokowej pochwały prezesa :)


Wzór

Kocyk zrobiony jest z ośmiu kwadratów, każdy z innej liczby kółeczek - 1, 1, 4, 9, 25, 64, 169 i 441. Kolory dobierałam z tego, co akurat miałam w zapasach, i dlatego wyszło tak, że są to różne odcienie błękitu i niebieskiego. Szkoda, bo złoty chyba najbardziej by pasował, zwłaszcza na ten dodany (pseudo)haft. 
Akryl 100%. 
Szydelko nr 5,5. 
Rozmiar 70x120cm.
Każdy element to cztery słupki i dwa oczka łańcuszka pomiędzy; przeplatałam oczka wbijając szydełko od góry. Zaczynałam je robić osobno, łącząc potem dwa brzegi z resztą kocyka. Metoda ta daje ładny efekt, bo kocyk ma regularny układ i ładne łączenia, ale jest bardzo niewygodna i czasochłonna; z czego zdałam sobie sprawę niestety zbyt późno aby zdobyć się na odwagę i zmienić technikę. I męczyłam się dzielnie do końca.... :) Wpadłam za to na inny pomysł, który miał zdecydowanie poprawić jakość szydełkowania, z zachowaniem pożądanego efektu widocznych małych elementów, i tak mi się spodobał, że od razu ruszyłam z produkcją. I to też pokażę za tydzień, a na razie powiem tylko tyle, że w teorii nie ma różnicy pomiędzy teorią a praktyką, a w praktyce jest :)


Cały kocyk widoczny z góry 

Bardziej kolorowa połowa kocyka

Ta sama połówka w poziomie 

Zbliżenie na środek spirali 

Dobrze widoczne łączenie elementów 

Spiralę zrobiłam haftem


Brzeg kocyka - półsłupki i rząd raczkiem  




Lewa strona kocyka (haft jest niewidoczny)


Lewa strona robótki - szydełkowy kocyk z małych elementów - widać łączenia poszczególnych części


4 komentarze:

  1. Harmonia i porządek aż bije od kocyka, chodzi o ciąg komentującego, nagroda do Z i Ł :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! Tak! Tak! To właściwa odpowiedź - ciąg Fibonacci'ego, opisujący harmonię w przyrodzie :) Cudownie, bardzo się cieszę, nagroda oczywiście będzie, i to od razu przy pierwszej okazji, obiecuję także naładować spojrzenie nadzwyczaj intensywnym uznaniem :)

      Usuń
  2. Największa Fanka7 kwietnia 2020 23:08

    bardzo podoba mi się neutralny dobór kolorów :) pięknie ze sobą wyglądają, tak harmonijnie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję bardzo za miłe słowa, zależało mi zwłaszcza na tej harmonijności :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń